Digitální kompetence ve výuce
Projektový den konaný na naší škole dne 29. 1. 2025 se nesl v duchu propojení informatiky s běžnou výukou. Tento inovativní přístup přináší do vzdělávacího procesu řadu kladů a přínosů. Využití informačních technologií ve výuce napomáhá rozvoji digitálních kompetencí, podporuje interaktivní učení a zvyšuje efektivitu výuky.
Před samotným projektovým dnem se žáci rozdělili do několika skupin podle svého zájmu. Například skupina věnující se digitálním kompetencím v hodině Tv se zaměřila na statistiku a měření výkonů. Skupina Technické klenoty Bystřice vytvořila digitální deník, kde dokumentovali technické zajímavosti města. Další skupina žáků pracovala na tématu Umělecká fotografie školy s podtextem: Takto vidím školu já, zachytila proměny školy očima žáků. Skupina zabývající se využitím umělé inteligence v hodinách angličtiny testovala různé online výukové programy a aplikace.
Během projektového dne vybraní žáci prezentovali své zážitky z výukového pobytu na Slovensko v rámci projektu Erasmus+. Představili svým spolužákům, jak probíhala výuka, programování v Tinkercad a jak poznávali kulturu a tradice slovenských spolužáků. Celý projektový den byl realizován v rámci projektu Erasmus+.
Celkem bylo během dopoledne využito přes 90 notebooků a nepočítaně mobilních telefonů a další techniky, což představovalo značnou zátěž pro naši infrastrukturu. I přes pomalejší odezvu sítě a připojení se projektový den vydařil. Byl jsem příjemně překvapen pokrokem umělé inteligence a tématy, která kolegové ve svých skupinách představovali. Umělá inteligence může v budoucnu zcela nahradit lidský talent ve výtvarném a hudebním oboru, což je pro mě jako hudebního pedagoga znepokojivé. Přesto jsem přesvědčen, že integrace těchto technologií do výuky je krokem správným směrem.
Josef Ostrý
Fotografie ZDE